Drobot Loredana Ileana & Oana Maria Popescu

Manual de psihoterapie integrativă

Editura Didactică și Pedagogică, 2013

”Psihoterapia integrativă aspiră să unifice diverse modele și tehnici mai departe de granițele unei orientări tradiționale care aparține unei singure școli de psihoterapie. Scopul psihoterapeuților integrativi nu a fost însă acela de a inventa o nouă teorie, care să le înlăture pe toate celelalte, ci de a explora mai multe abordări și de a sugera intervenții mai eficace” Drobot & Popescu

”În psihoterapie construim o relație cu clientul, relație la care fiecare dă și primește ceva: psihoterapeutul caută undeva la client zona durerii și cu permisiunea și disponibilitatea clientului se atinge, se simte și se reflectează în doi asupra durerii respective.” Drobot & Popescu

Cuprins

PARTEA I. ABORDARE TEORETICĂ ÎN PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ RELAȚIONALĂ

Capitolul 1. Competențe și formare în consilierea și psihoterapia integrativă

  1. Introducere în problematica abordată
    1. Modele de competență în formarea profesională în consilierea și psihoterapia integrativă
      1. Modele de competențe
        1. Modelul competențelor propus de Boswell
        1. Modelul competențelor propus de Gilbert și Evans
        1. Modelul competențelor propus de Culley și Bond
        1. Modelul competențelor propus de Drobot și Popescu
    1. Pentru ce un program de formare în consiliere sau psihoterapie?

Capitolul 2.

Abordări teoretico-aplicative în psihoterapia integrativă

2.1. Psihoterapia integrativă

2.1.1. Istoricul psihoterapiei integrative

2.1.2. Integrarea psihoterapiei

2.1.3. Curentul psihoterapeutic integrativ

2.2. Modele integrative și eclectice de psihoterapie

2.2.1. Abordarea multimodală

2.2.2. Modelul transteoretic

2.2.3. Planificarea tratamentului – modelul SLT

2.2.4. Modele sistemice integrative

2.2.5. Modelul integrativ al sistemelor familiale interne

2.2.6. Abordarea relațională propusă de Paul și Pelham

2.2.7. Modelul relațional propus de Moursund și Erskine

Capitolul 3.

Psihoterapia bazată pe relație

3.1. Terapeutul ca variabilă în relația terapeutică

3.2. Co-crearea relației terapeutice

3.3. Procesul de explorare în relația terapeutică

3.4. Relația terapeutică și atașamentul

3.5. Intervenția terapeutică

3.6. Empatia și rolul ei în psihoterapie

3.7. Clientul ca variabilă în relația terapeutică

Capitolul 4.

Strategia psihoterapeutică- o abordare integrativă

4.1. Conceptul de strategie terapeutică

4.2. Cadrul terapeutic

4.2.1. Cadrul terapeutic pentru client

4.2.2. Cadrul terapeutic delimitat de terapeut

4.3. Diagnosticul psihoterapeutic

4.4. Contraindicații relaționale pentru începerea sau continuarea psihoterapiei

4.5. Interviul terapeutic

4.6. Formularea cazului

4.7. Meta-modelul în psihoterapie

Capitolul 5.

Psihoterapia integrativă strategică

5.1. Introducere

5.2. Modelul integrativ strategic

5.2.1. Patru domenii ale Sinelui și șase axe psihologice

5.2.2. Fundamentarea neurobiologică a psihoterapiei integrative strategice

5.3. Principiile de bază ale psihoterapiei integrative strategice

5.4. Factorii terapeutici comuni în psihoterapia integrativă strategică

5.4.1. Variabila client

5.4.2. Variabila psihoterapeut

PARTEA A II-A. STUDII DE CAZ

Loredana Drobot

  1. Abordarea integrativă în abuzul sexual
    1. ”Sunt un om adult”
    1. Consecințele dramatice ale plecării părinților la muncă în străinătate
    1. ”Calea de mijloc”

Anexe

Anexa 1. Evaluarea nivelului de risc în psihoterapie

Anexa 2. Istoricul clientului în psihoterapie

Anexa 3. Examenul stării mentale

Anexa 4. Tehnici psihoterapeutice esențiale pentru terapeutul începător

Comments are closed