Logoterapia și analiza existențială sunt cele două fațete ale aceleiași monede.
Logoterapia ajută la căutarea unui sens posibil, personal în raport cu o situație sau problemă. Logoterapia este integrativă, deoarece se bazează pe realitatea integrală, pe sensul real – psihoterapie centrată pe persoană. Căutarea sensului pe care Logoterapia o inițiază este căutarea ultimei soluții de libertate personală care să existe și să trăiască pentru o persoană dragă și / sau pentru o cauză umană. Poate fi un obiectiv foarte apropiat și practic de făcut sau de trăit, dar poate fi, de asemenea, o sursă existențială și etică care ajută o persoană să se confrunte cu soarta, bolile fizice și psihologice, lipsurile, pierderile și, în cele din urmă, moartea.
Analiza existențială este un proces dublu de explorare a acțiunii, experienței și atitudinii trecute și prezente a clientului în legătură cu problema de a fi sau a fi fost responsabil ca persoană pe de o parte și de a găsi valori intrinseci, inconștient operante, legate de demnitate. Cealaltă parte a Analizei existențiale este abordarea științifică fenomenologică a întrebărilor referitoare la condiția umană, așa-numitele probleme meta-clinice.
Ca atare, logoterapia și analiza existențială sunt fundamentul „psihoterapiei neo-dinamice”. Școala de logoterapie și analiză existențială a fost fondată de regretatul prof. Austriac Dr. Viktor E. Frankl (1905 – 1997). Logoterapia a fost „inventată” în anii 1925-1945, iar școala este de asemenea cunoscută sub numele de „a treia școală vieneză”, școală de psihoterapie care a apărut pe de o parte din Psihanaliza lui Sigmund Freud și, pe de altă parte, din psihologia individuală a lui Alfred Adler. Inițial, a fost menită să fie suplimentară, pentru a completa lacune în școlile existente, cum ar fi primele două școli vieneze, și mai târziu în școlile emergente, cum ar fi comportamentalistă și rogersiană, precum și alte „terapii existențiale”. În același timp, însă, Logoterapia însăși s-a dezvoltat într-o abordare puternică separată, cu terminologia, analiza, diagnosticul, intervalul, intervențiile și tratamentul său specifice. Multe alte școli au beneficiat de logoterapie și analiză existențială de-a lungul anilor, iar noi metode au fost dezvoltate din logoterapie în multe domenii adiacente.
Logoterapia și analiza existențială sunt susținute de un vast grup de cercetători respectați la nivel internațional. Este recunoscută de Asociația Americană de Psihiatrie, Asociația Americană de Psihologie, Asociația Medicală Americană și de OMS al ONU. În Europa, Asociația Europeană pentru Psihoterapie din Viena a afirmat validitatea științifică și terapeutică a logoterapiei și analizei existențiale, acordându-i statutul de acreditare privind Certificatul european pentru psihoterapie.